מה זה חווית משתמש ולמה צריך לשפר אותה
חווית משתמש או בשמה המקצועי – User Experience – UX הינה כל החוויה של הגולש מכל ממשק האתר, מה שאומר בעצם להפוך את כל הממשק לנוח יותר, להנגיש את החלקים החשובים לגולשים בהתאם לאן שאנו רוצים לנווט אותם, לתת להם את סך הקליקים המצומצם ביותר עבור כל פעולה בהם צריכים לעשות באתר מכל סיבה שהיא.
בגדול – פשוט להיות יותר נוח לגולש, כל מה שיעשה למשתמש באתר תחושה שהוא בבית, במקום נוח, כזה שאפשר להסתובב בו בכיף ולמצוא את מה שהגולש רצה מההתחלה בעצם עוד כשחיפש את מה שחיפש בגוגל.
חוץ מנוחות הגולשים על מה זה עוד משפיע
נוחות המשתמש היא גורם משפיע בצורה חד משמעית על סך ההמרות באתר – כלומר על כמות האנשים שביצעו את מה שרצינו שיבצעו, אם זה רכישה או השארת פרטים או כל מטרה בעצם שבחרנו מראש לאתר הזה.
ומעבר לנ"ל גם גוגל בוחנים בזכוכית מגדלת את האתר שלנו והם רוצים לראות שאנחנו טובים לגולשים ויוצרים חווית משתמש נוחה ואפקטיבית, שהגולשים מוצאים את מה שחיפשו ושהיינו כל-כך רלוונטיים שהגולשים מסתובבים אצלנו באתר כמה שיותר ומבצעים כמה שיותר פעולות באתר ועוברים בין כמה שיותר דפים.
מה הדגשים עליהם אנו צריכים לשים דגש
- מראה חלק, עיצוב נקי ולא עמוס זה עיצוב שיקל על העין האנושית להסתגל למבנה האתר מהר וישר להבין מה מצופה ממנו לעשות בכדי להשיג את הצורך שלמענו נכנס לאתר.
- מראה חזותי ופחות טקסטואלי כך שגם המשתמש שקצר בזמן יוכל להבין את הנושא הכללי, מעבר לכך שזה יותר ימשוך תשומת לב הגולשים ויגרום להם להישאר זמן רב יותר.
- יצירת כפתורים חשובים בחלקים הקבועים באתר – הדר & פוטר – החלק העליון והחלק התחתון של האתר שנמצאים באופן תדיר בכל הדפים באתר.
- יצירת היררכיה של הקישורים באתר בצורה הכי נוחה לניווט, שימת לב לתפריטים ולקישורי ניווט כגון פירורי לחם וכדו'.
- שימת לב לפרטים הקטנים, כמו טפסים שלא עובדים, כפתורים לא פעילים, קישורי 404 ועוד…
- מהירות האתר הינה חלק קריטי בעניין חווית המשתמש כיוון שאף אחד לא נהנה כשמושכים לו את הזמן, והגולש הסטנדרטי בהחלט לא מחכה אלא הוא ישר עובר למתחרים, על עניין זה הרחבתי במאמר מיוחד לשיפור מהירות האתר.
- יצירת אמינות מצד הגולש, פרמטר זה הוא חשוב באופן כללי כמובן אבל כשמדברים על UX האמינות משפיע מאוד על החוויה של המשתמש כאשר הוא מקבל את ההוכחה שמרגיעה אותו.
- לעיתים צריך לבחון האם צריך להציג אפשרות למשתמש להביע את חוות דעתו על המוצר/השירות כך שירגיש בנוח מספיק ויבין שמקשיבים לו ורואים אותו.
רספונסיביות – הפרמטר הקריטי והחשוב מאוד
עניין ההתאמה לניידים ומכשירים קטנים מהדסקטופ (מחשב) הוא גורם חשוב מאוד בחוויה של המשתמשים באתר ורבים נוטים לזלזל בו או לא להשקיע בו מספיק מהחשיבה שהרוב פותחים אתרים דרך המחשב אבל המציאות מוכיחה אחרת, בתחומים רבים היום מרבית הגולשים הם מהמובייל, וגם אלה שלא – גולשי המובייל תופסים נתח יפה.
אז אם אנחנו רוצים להיות כמה שיותר נוחים לגולש אחד העניינים שאנחנו חייבים לשים עליו דגש הוא הנוחות גלישה בניידים בתוך האתר שלנו ובעצם להחיל את כל הפרמטרים הנ"ל גם על הגרסא במובייל.
הערת שוליים : אפשר לבדוק כמה נכנסים לאתר שלכם מהמובייל וכמה מהדסקטופ דרך כלי של גוגל הנקרא "גוגל סרץ כונסול"
מלאו את הטופס כאן ותתחילו למכור באונליין!
איך אנחנו יכולים למדוד חווית משתמש
מה שאנחנו בתור בעלי האתרים צריכים לעשות הוא לבחון טוב טוב את ההתנהגות של הגולשים שלנו ואולי אפילו לקבל מהם פידבק מסוים, לעיתים כן אפשר לקבל את המידע מהגולש עצמו לעיתים באמצעות שאלון או פידבקים על החוויה של המשתמש באתר שהוא ימלא וכך נדע איך להיות יותר טובים לגולש אך לא תמיד הדבר אפשרי או הגיוני לבקש מהגולש לכן ישנם כלים שיכולים להציג לכם נתונים על ההתנהגות של המשתמשים באתר שלכם כגון הכלי Hotjar שבודק את ההתנהגות של הגולשים על פי סימן העכבר ואפילו יודע להראות לנו איזה אזורים יותר לחיצים ע"י הגולשים ואיזה פחות, כמובן שלרוב החלק העליון של האתר יהיה הכי פופולרי אך תתפלאו לגלות הרבה נתונים על האתר שלכם שפשוט לא ידעתם ואולי מכאן תצרו שינויים בעיצוב והממשק.
יהודה מור
משנת 2013 עוסק בבניית אתרי וורדפרס, קידום אתרים אורגני בגוגל, כתיבה שיווקית, פרסום ממומן בפייסבוק גוגל אינסטגרם ועוד...
בזמני הפנוי (כשקיים כזה) עסוק ב "לנהל" קשר עם שמונת אחי ועם 20 אחייני המתוקים.